Followers

Monday 23 February 2015

SAAD AS-SULAMI

Bismillahirrahmanirrahim . 

Assalamualaikum , haha ... Agak lama saya tidak sambung entry baru . Asif Jiddan AM sebab ambil masa agak lama ... Huhu . 

Alright , guys .. Brothers , sisters , sahabat and sahibah sekalian . Suka saya nak tanya , ADAKAH ANDA PERNAH MENDENGAR KISAH TENTANG SAAD AS-SULAMI ?? 

Mungkin ada yang pernah dengar ... Jadi , kepada yang tahu kisah ini jika ada salah silap boleh tegur ye .. Kerana disini kita amalkan amalan TAKMIL WA ISTIKMAL .. 

OK , now let me beginning my story ... 

Pada zaman Rasulullah , ada seorang sahabat namanya adalah SAAD AS-SULAMI . Yang mana kulitnya adalah gelap , bibir besar , rambut kerinting dan miskin . 

Nak dijadikan cerita . Pada suatu hari , Saad pergi berjumpa Rasulullah dan memberitahu Rasulullah bahawa dia ingin bernikah . Tapi , ada ke wanita yang ingin menjadikannya sebagai teman hidup ? Dengan rambut kerinting , kulit gelap ... Tetapi , Rasulullah menyuruh Saad pergi ke rumah Wahab untuk melamar anaknya Maisarah ( kalau tak silap ) . Maisarah ni pulak seorang wanita yang paling popularlah boleh dikatakan pada masa tu . Maisarah ni Cantik , putih dan baik hati . 

Jadi , sampainya Saad ke rumah Wahab . Wahab menyambut Saad dengan baik sekali . Jadi , bila Saad berkata apa hajatnya datang bertemu Wahab . Saad berkata " Rasulullah memerintahkan aku untuk melamar anakmu untuk menjadi isteriku " . Bila Wahab dengar je Saad beritahu , terus dia menghalau Saad dari rumahnya .

Setelah Saad dihalau , Maisarah berjumpa abinya Wahab dan berkata " Apakah bapak sudah tolak lamaran Saad , sedangkan itu adalah perintah Rasulullah ." Barulah Si Wahab nie sedar dan terus pergi berjumpa dengan Rasulullah dan meminta maaf kepada Saad . Akhirnya , Wahab menerima Saad sebagai bakal menantu .

Tetapi , Saad seorang yang miskin dan tidak mempunyai harta . Rasulullah perintahkan Saad untuk meminta sedikit wang kepada para sahabat . Antaranya Umar , Abu Bakar dan Abdul Rahman Auf . para Sahabat memberi bukan sedikit , malah lebih banyak berbanding yang diperlukan oleh Saad .

Akhirnya , Saad cukup duit untuk membuat persiapan untuk walimah . Dan , Pada suatu hari ... Ada panggilan perang tetapi Rasulullah dan sahabat tidak memberitahu Saad kerana Saad akan bernikah tak lama lagi .

Walaupun Saad tak tahu ada panggilan perang tetapi , Hatinya seolah-olah mendapat panggilan Jihad itu . Jadi , Saad menggunakan wang yang diberi oleh sahabat untuk membeli kelengkapan perang .   ( Perang apa lupa ==" )

Jadi , apabila tiba di medan perang semua kehairanan siapakah gerangan pemuda yang memakai pakaian lengkap perang dengan menunggang kuda baru ini . Para sahabat tidak mengetahui kecuali Rasulullah bahawa itu Saad As-Sulami . Lalu , sahabat bertanya siapakah gerangan Saad ni . Lalu , Rasulullah berkata bahawa itu Saad As-Sulami .

Akhirnya , Islam berjaya menumpaskan tentera Kuffar tetapi Saad As-Sulami telah Syahid dalam perang tersebut . Rasulullah sedih melihat jasad Saad yang terbujur kaku sehingga menampak aurat Saad . Selepas Rasulullah sedih , Rasulullah pandang ke langit dan tersenyum . Tiba-tiba Rasulullah paling kan muka dari langit ke jasad Saad .

Lalu Sahabat yang melihat reaksi Rasulullah itu lalu bertanya kepada Rasulullah kenapa baginda melakukan perkara sedemikian .

Rasulullah menjawab " Pada mulanya aku sedih melihat jasad Saad kerana beliau sanggup meninggalkan persiapan pernikahan semata-mata untuk perang dan akhirnya beliau Syahid . Dan ketika ku memandang ke langit aku dapat melihat Saad di syurga Allah dan aku tersenyum . "

Sahabat bertanya " Kenapa Rasulullah berpaling dari langit ? "

Rasulullah menjawab " Ketika Saad di Syurga   Saad dilayan oleh beribu-ribu Bidadari sehingga ternampak auratnya dan Aku berpaling kerana malu . ----------- THE END ----------

JADI BEGITULAH KISAH SAAD AS-SULAMI .

ADAKAH KITA SANGGUP TINGGALKAN PERNIKAHAN SEMATA-MATA UNTUK PERANG ?

SAYA YAKIN HANYA SECEBIS SAHAJA MANUSIA SANGGUP . JADI , SEBAGAI KESIMPULAN SAMA-SAMA KITA MENJADI PEMUDA YANG BETUL-BETUL SAYANGKAN AGAMA KITA IAITU ISLAM √√

( Second writing by QM )



No comments:

Post a Comment