Followers

Tuesday 6 January 2015

Kerana paksi kita sama

بسم الله الرحمن الرحيم.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang.

Alhamdulillah, berkat nikmat serta keizinan daripada Allah, Tiada Tuhan selainNya yang layak disembah, Dia mengizinkan saya untuk terus menulis. Dia mengizinkan anda untuk terus membaca tulisan saya yang x seberapa ni... *serius! Apa2 pun, Allah sentiasa memberi peluang kpd hambaNya untuk improve. Bak kata peribahasa, sikit-sikit lama2 jadi bukit.

Ehem2! *clears throat.
Izinkan saya bertanya satu soalan yang klise. Apakah perkara yang anda paling suka lihat dalam dunia ni?

"Pantai.." Iya, pantai memang cantik.
"Bunga.." Iya, berwarna warni.
"Drama korea.." Erm, lain?

Hek eleh AM ni, asyik tanya orang je. Kalau camtu, perkara apa yg anda suka lihat?

Hurm, kalau saya..saya paling suka lihat saff yang didirikan masa solat berjemaah. Betul! Belahlah hati. Tengok sendiri. (Bila fikir balik, jangan buat betul2 >.<)

Kenapa? Kerana saya suka melihat keadaan yang kemas dan teratur. Sangat ajaib! *angkat tangan. Kita telah dilatih dlm solat berjemaah untuk berdiri dlm satu garis lurus cam seorang soldadu. Kita juga dilatih untuk mengikut setiap gerak geri komander (imam). Nah, bukan ke tu satu perkara yg ohsem pergh?!

Lagi satu, saya kagum melihat bila manusia yang berlainan warna kulit, latar belakang dll boleh berdiri sebelah menyebelah, rapat2. Islam tidak mengamalkan diskriminasi. Itu yang saya boleh nampak dalam kehidupan beragama. Bagaimana dengan anda? Ada yang anda ingin kongsikan?

Mari kita berfikir sejenak, apa sebenarnya perkara yang merapatkan, mengikat hati2 ini sampai sebegitu rupa? Ya. Jawapannya adalah keimanan. Bak kata Hilal Asyraf: "KEIMANAN ADALAH PAKSI". Iman menjadi paksi, satu perkara yang menjadi penghubung antara hati2 yang mempercayai Allah. Jadi, jangan pandang enteng pada solat jemaah.

#JOMJADIBAIK
#ALLAHPILIHKITA

No comments:

Post a Comment