Followers

Wednesday 7 January 2015

Andai hari ini, aku bukan khalifah.

بسم الله الرحمن الرحيم.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Pemurah Maha Penyayang.

Alhamdulillah, untuk satu hari baru. Selepas dimatikan seketika, Allah berkenan utk pulangkan semula roh yg gi mengembara sekejap--> untuk masuk semula dalam badan, meneruskan hidup sebagai hambaNya yang TERPILIH.

Andai semalam, kita tidur mati. Tengah2 tidur, then mati. #Sentap tak? Kalau amal baik mencukupi Insha Allah x risau. Tapi hendaknya sebelum mati tu macam2 kesalahan yg kita buat sampaikan x cukup jari tangan, jari kaki digunakan untuk mengira. Boleh konpem 1000% kita ni masuk dlm golongan المستقيم? Tepuk dada. Muhasabah. Muhasarawak.. *lulz..

ANDAI HARI INI, KITA BUKAN KHALIFAH.

"Eh, saya memang bukan khalifah. Khalifah tu kan jawatan tertinggi dlm pemerintahan Islam. Dalam buku teks Pendidikan Islam dh terang semuanya kut."

*Hmm, garu kepala.

How do I start ya?

Ok. Ingat tak ayat surah Al-Baqarah

(وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ) [Surat Al-Baqarah : 30]

And [mention, O Muhammad], when your Lord said to the angels, "Indeed, I will make upon the earth a successive authority." They said, "Will You place upon it one who causes corruption therein and sheds blood, while we declare Your praise and sanctify You?" Allah said, "Indeed, I know that which you do not know."

"Erm, boleh translate? Tq"

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

See? Definisi khalifah bukan hanya kepada pemimpin Islam yang terdahulu spt Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab,Uthman Affan dan Ali bin Abi Talib dan seterusnya. In fact, kitalah khalifah yang disebut oleh Allah. Kitalah pemimpin yang DIPILIH oleh Allah utk mentadbir alam. Ulangan: Mentadbir Alam!

Bidang kuasa kita tak tersekat di dunia sahaja. Tapi seluruhnya.

"AM, anda seperti membicarakan sesuatu perkara yang menjangkaui kemampuan manusia biasa. I mean, seluruh alam? That is impossible."

Ahha.. Arakian ketahuilah bahawa kita (orang Muslim dan Mukmin) adalah orang yang ohsem lagi pergh!! Kita diberi kemuliaan oleh Tuhan Yang Teramat Mulia untuk menyebarkan kebaikan kepada semua. Bukan ke kita ni رحمة للعالمين? Rahmat kpd seluruh alam.

#JomJadiBaik
#AllahPilihKita

No comments:

Post a Comment