Followers

Sunday 11 January 2015

Antara mengajak dan menghukum



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Maha Penyayang

  Assalamualaikum. Salam sejahtera. Semoga kita masih berada dalam naungan agama Allah S.W.T Setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Yang Maha Berkuasa atas segala nikmat yang diberi tanpa rasa jemu. Bersyukur atas nikmat yang diberi tanpa putus-putus, meskipun kita jarang menghargainya. Bersyukur atas nikmat yang sangat banyak, meskipun kita sentiasa mensia-siakannya. Bersyukur kerana Allah masih memberi nikmatnya yang terBESAR: IMAN dan ISLAM.

Ada orang kata, nikmat hidup paling best. Kerana tanpa nikmat hidup kita takkan dapat rasa semua ni. Bagi saya dan mereka yang sama paksi dengan saya (rujuk 'Kerana Paksi Kita Sama'), nikmat IMAN dan ISLAM adalah nikmat yang terpenting dan terohsem.

"Huh, pelik sungguh.."

Hakikatnya, andai kita tidak mempunyai nikmat keimanan dan keislaman sudah pasti hidup kita tidak akan ada nilai di sisi Allah. Bayangkan seketika.. andai hari ini nama anda tidak dimulakan dengan 'Muhammad' atau 'Abdullah' atau 'Nurul' atau 'Siti' atau selainnya. Pasti aneh rasanya.

"Hei AM! Anda lupakah yang Islam itu untuk semua? Macam mana pula dengan nama mereka yang bukan melayu tapi beragama Islam?"

Baiklah..baiklah tolong jangan emosional. Alhamdulillah kita semua dah sedar bahawa agama Islam bukan sekadar untuk bangsa arab atau melayu sahaja. Justeru, Islam telah menghapuskan amalan diskriminasi juga dasar aperteid (x tahu ejaan sebenar, maaf) dan lain-lain sistem yang tidak adil kepada umat sejagat.

Alhamdulillah, dah habis muqaddimah.

Malam ni, saya nak sentuh sedikit berkenaan isu semasa. Satu perkara yang menggemparkan negara dan menjadi berita utama dalam berita. (Hebatnya peranan media sosial) Isu: Gadis bertudung dan penyanyi k-pop (lelaki). Sejujurnya, saya rasa menyampah+pening kepala nak tulis perihal ni. Bayangkan, runsingnya melihat temlen (dibaca: garis masa) PENCICIP (twitter) dan MUKA BUKU (facebook) serta APA KHABAR (whatsapp) penuh membincangkan hal ni. Banyak pendapat diutarakan seperti popcorn yg sedang masak.

  Namun, tidak kurang juga yang mengkritik tindakan gadis tersebut.

"Dahlah pakai tudung, tapi perangai memalukan bangsa dan agama!"
"Orang macam ni memang teruk.. Tak tau nak letak mana muka"

  Sejujurnya, saya cukup terkilan melihat ayat2 tersebut. Di manakah orang-orang yang dipanggil 'Daie'. Di manakah cara berdakwah secara hikmah? Maafkan saya sekiranya ia kedengaran kasar, atau perli. Tapi itulah hakikat yang saya lihat. But, look at the bright side. Mungkin ada yang menegur secara berhikmah tapi saya tidak menyedarinya. (maaf)

  Cara terbaik untuk berdakwah adalah dengan berhikmah. Bagi saya, berhikmah itu melalui pelbagai cara dan bersesuaian dengan individu yang berbeza. Ada orang boleh menerima teguran secara lembut. Bila nasihat sikit:

"Hei, apa yang awak buat ni salah, tahu?"
"Oh, ya ke? Maafkan saya. Boleh ajarkan saya?"

  Ada yang boleh menerima ayat sentap.

 "Bro, bina badan sampai sado ni, fireproof ke dgn api neraka kalau dedah aurat selalu?"
 " Hmm, ok lepas ni aku tutup aurat"

So, as a Dai;e yang ohsem kita kenalah bijak mendekati mad'u dengan cara yang bersesuaian. Allah pilih kita menyebarkan kalimahNYA, oleh itu laksanakan dengan penuh hikmah.

#JomJadiBaik
#AllahPilihKita

No comments:

Post a Comment